(I Microsoft Internet Explorer kan du taste F11, for at få "fuld skærm", som giver den bedste udnyttelse af skærmen!)

Understregede ord har link til andre sider! - (åbner i nyt vindue)

Tour de Bornholm 2001

Planlægning

Da Lilly ikke tidligere har været på Bornholm, skulle det være i år, så en mørk vinteraften i februar gik planlægningen i gang. Der blev surfet efter oplysninger på internettet, og da det blev lyst, købte vi Politikens "Turen går til Bornholm" - en rigtig god bog.
Diverse kort over Bornholm blev også anskaffet.
Det var meningen, at vi ville cykle en del, og for at cykelturene ikke skulle blive alt for lange, ville vi bo en uge i Rønne og en uge på østkysten. De to hoteller, vi havde udset os, var allerede bookede, så det blev til
Hotel Ryttergården i Rønne og Hotel Østersøen i Svaneke.

Udrejse

Søndag den 24. juni kl. 12.20 skulle vi være ved BornholmsTrafikken i Ystad i Sverige. Via Øresundsbroen og ved hjælp af lidt "medvind" nåede vi det.
Kl. 12.18 kørte Yaris-bil med Hans Chr. ved rattet op til check-in.
Vi havde glemt at udfylde navnesedler til passagerlisten, så det blev ordnet i en fart.
Som det ses herunder, hænger vores 7-gears Street-bikes stadig på. Senere overgik de sig selv, og vandt Tour de Bornholm med 408 kørte km foran Yaris-bil med kun 259 kørte km.

Foto: Afrejse

Med katamaran tager det kun 100 minutter fra Ystad til Rønne. Lilly skulle lige tjekke, om det blæste meget, når den sejlede hurtigt. Hun ser lidt "blæst" ud, så ..........

Foto: På katamaranen

Kl. 14 "lander" vi i Rønne, så de 110 km fra Albertslund til Ystad og hurtigfærge til Rønne kan gøres på 3 timer.

Lidt facts om Bornholm

Areal 587,5 km2 Højeste punkt Rytterknægten 162 m.o.h.
Kystlængde 141 km Befolkning ca. 45.000
Sandstrand 32 km Antal turister (1999) ca. 500.000

Lidt om Vejret :-))

Rygterne om, at den danske sommer er afgået ved døden, er stærkt overdrevet!

Der skal lyde en stor tak til vores "sponsor" DMI ;-)

Vejret var simpelthen ideelt i alle 15 dage. - I de dage, hvor der var 28-30 grader andre steder i landet, måtte vi heldigvis "nøjes" med ca. 25 grader.

Her boede vi

Den første uge boede vi på Hotel Ryttergården (****) på værelse, da ferielejlighederne var optaget, da vi bookede. Der var intet at klage over, hverken værelset:

Foto: Værelse på Ryttergården

eller udsigten fra værelset:

Foto: Udsigt fra værelse

Der var kun 300 meter til sandstrand, så det benyttede vi os også af:

Foto: Lilly på stranden

I den anden uge havde vi en ferielejlighed på Hotel Østersøen i Svaneke. Det var også rigtig godt. Vi havde både udsigt over Østersøen

Foto: Hotel Østersøen

og swimmingpoolen:

Foto: Swimmingpool

som vi svømmede i både morgen og aften. Her poserer Lilly for fotografen!

Foto: Lilly i poolen

Nåede vi det hele?

På 2 uger kan man nå det hele. Gjorde vi det så...... altså nåede det hele ;-)
Vi nåede alt det, vi havde planlagt hjemmefra plus lidt mere. Her en oversigt over Bornholms største attraktioner, direkte hugget fra Politikens "
Turen går til Bornholm".

Antal besøgende om året (Ca. tal 1998)

1. Hammershus 400.000 7. Christiansø 70.000
2. Østerlars 133.000 8. Hasle røgerier 60.000
3. Brændesgårdshaven 130.000 9. Oluf Høst Museet 28.000
4. Bülow Glas 130.000 10. Melstedgaard 28.000
5. Kunstmuseet 90.000 11. Hammershusudstilling 28.000
6. Baltic Sea Glass 90.000

Det nye Middelaldercenter og NaturBornholm vil helt sikker komme ind på listen over de mest besøgte.

Kunst og kultur

Noget af det første var en 2 timers aften-byrundtur i Rønnes gamle bydel. Guiden var Søren P. Sillehoved (jow, den er go´ nok). Det var bestemt ikke kedeligt.
"Herren" ses her med hvidt hår, sort sweater, lyse bukser, energisk videre på sin/vores færd. I baggrunden en af Rønnes mange smukke historiske bygninger. Med ca. 15.000 indbyggere er Rønne Bornholms største by.

Foto: Byrundtur i Rønne

Byrundturen var vores eneste guidede tur, men til trods for vores manglende stedsans, lykkedes det os senere at nå frem til Købstadsmuseet Erichsens Gård, og herunder er Lilly i gang med at kikke på nogle ting i Bornholms keramikmuseum: Hjorths Fabrik.

Foto: Hjorths fabrik

Bornholm er jo bl.a. kendt for sine fire rundkirker. Man regner med, at rundkirkerne er bygget som fæstningskirker - solide med metertyk granit og flere etager. Vi besøgte dem alle fire.
Her er Nylars

Foto: Nylars Rundkirke

og den største af dem alle, Østerlars:

Foto: Østerlars Rundkirke

To af de meget besøgte steder er Bülow Glas og Baltic Sea Glass, hvor der kan købes forskellige glasting. Begge steder er der også åbne, arbejdende værksteder. I Baltic Sea Glass var vi til et interessant foredrag om glas:

Foto: Baltic Sea Glass

Nogle måneder inden vi tog af sted, havde vi sendt Dixi & Trixi salgsmateriale til potentielle kunder og presse, bl.a. Bornholms Tidende, som skrev denne artikel:

Foto: Avisartikel

SYTE satte os på plakaten sammen med orkestret "20" Over og ballonklovnen, BaLong-John:

Foto: Dixi & Trixi på plaketen

Da det var første gang vi optrådte på en udendørs torvescene, var vi jo spændte på, hvordan det gik. Arrangørerne og publikum var tilfredse med vores 30 minutters show, så det var vi også (næsten). Her er Dixi i gang med at "påvirke" en fra publikum, mens Trixi holder sig lidt i baggrunden.

Foto: Dixi & Trixi på scenen

Danmarks ældste fungerende teater, Rønne Theater fra 1823, havde premiere på Bornholmer Revyen: Luft Under Vingerne. Selvom vi nok er mere kendte på Bornholm nu, end da vi kom, kan vi helt sikkert ikke hamle op med nogle af de andre premieregæster: Ghita Nørby, Svend Skipper, Preben Harris. Revyen var rigtig sjov, selvom det kneb lidt at følge med, når der blev talt rigtig bornholmsk.

Selvom vi ikke er børn mere, kan Brændesgårdshaven/Joboland godt besøges. Vi prøvede ikke så meget, faktisk kun svævebanen over søen. Selvom man kun kan sidde på én måde i stolene, lykkedes det Lilly at placere benene på den forkerte side af rebene, hvilket indbragte et stort blåt mærke, da hun skulle ud af stolen :-(
Da vi jo er interesseret i magi, var vi jo "tvangsindlagt" til at se Tagoras Trylleshow. Det var hyggeligt Børne/familietryl. Herunder ses Poul Tagora på scenen sammen med en publikumshjælper.

Foto: Tagora Trylleshow

Vi var søreme også i Cirkus. Endda Cirkus Stjerneskud, som er et bornholmsk børnecirkus. I årets forestilling "Rumrejsen år 2001" deltog, udover børnene, også Benny Schumann. Vi havde et par hyggelige timer i selskab med klovne, ponyer, linedansere, tryllekunstnere m.m.

Et par musikoplevelser blev der også tid til. I Kælderstuen (under Hotel Østersøen) spillede den kvindelige akustiske trio "Rysteribs", og på Glastorvet i Svaneke var der traditionel jazz med Havz Jazz. På Bryghuset hørte vi Siggi Bjørns, og undlod at købe bryghusets specialitet:
1 stang øl = 3,5 l fadøl i et glasrør på en flot kobberfod med taphane. - Der er dog grænser for vores tørst!

Tilbage til museerne. Bornholms Kunstmuseum, som nu ligger ved Rø, er bestemt et besøg værd. En lille helligdomskilde springer frem inde i museet og fortsætter, som det ses på billedet, ned langs trappen trinvis mod havet.

Foto: Kunstmuseet

Maleren Oluf Høsts museum måtte også stå for skud. Her har fotografen "skudt" det smukke hus, og udsigten er vel heller ikke helt dårlig! - Gruppen TV2 gav en akustisk koncert i haven, men billetterne var desværre udsolgt, øv!

Foto: Oluf Høst museet

På en af vores vandreture i Paradisbakkerne kom vi forbi Danmarks ældste vandrehjem "Fjeldstauan" fra 1919 (nu privat)

Foto: Vandrehjem

Martin Andersen Nexø museet var lukket, da vi kom forbi, men I skal da ikke snydes for et halvdårligt billede.

Foto: Martin Andersen Nexø museet

Tæt ved Østerlars rundkirke ligger Bornholms Middelaldercenter. Her oplevede vi affyring med hagebøsse og kanon. En rigtig god gøgler, Tot Langfinger, underholdt publikum med bl.a. fakirnumre. Flere fra publikum blev inddraget i showet, som var meget underholdende, og det samme kan man sige om falkoneropvisningen med hornugle, høg og falk. Herunder ses falkoneren Max og falken Steffi.

Foto: Falkoner og falk

Vidste du, at der på sydbornholm er et geografisk knudepunkt? - Vi gjorde ikke - nu gør vi! Ved Slusegaard krydser den 15. østlige længdegrad den 55. nordlige breddegrad. Dette er markeret med denne sten.

Foto: Geografisk knudepunkt

I Svaneke, Danmarks mindste og østligste købstad med 1200 indbyggere, findes der mange interessante ting. Kulturcentret "Svanekegården", Galleri Svaneke med værker af Anders Nyborg, men denne nye, meget interessante skulptur i granit og stål står dog ved Bornholms Lufthavn

og Svanekes stolthed, Jørgen Utzons vandtårn:

Foto: Jørn Utzons vandtårn

Et af de mere "seriøse" indslag om sommeren er hønseskidning. Onsdag og lørdag kan man spille på, hvilke af numrene 1-99 nogle høns vil skide på. Vi tabte 20 + 10 kr. på, at bl.a. Olga, som ses herunder, ikke sked, som vi ønskede. Men det var "skide"-sjovt alligevel!

Foto: Hønseskidning

I 1966 kørte Hans Chr. med tog på Bornholm. Jernbanen blev nedlagt i 1968, men stationen i Rønne er nu restaurant. Hvad den hedder? - Perronen selvfølgelig.
Her er en anden lille quiz. Kører der stadig sporvogne i Danmark? - Tja, i Svaneke kører der en Hestesporvogn. Vognen trækkes af 2 Shireheste, verdens største hesterace. Der skal altså også nogle kræfter til at trække en vogn + ca. 20 mennesker rundt i Svanekes gader. Nogle af gaderne er ret stejle. Vi havde en hyggelig 15 minutters tur rundt i Linie 1, som ses her:

Foto: Hestesporvogn Linie 1

I Svaneke var der sandelig også et bibliotek med offentlig internetadgang. Fra biblioteket i Rønne fik vi i den første uge sendt et FeriePostKort til familie og venner, og i Svaneke lykkedes det os 5 minutter før lukketid at sende kort nr. 2.

Hvordan laver man bolcher. Ja, dette mysterium kan man også få svar på i Svaneke. Hos Svaneke Bolcher kan man både se, hvordan bolcherne bliver lavet, og købe dem. Vi gjorde begge dele.

Foto: Svaneke Bolcher

Hvor man kan sige, at de bolcher, vi købte, var nye, kan man ikke just sige det samme om Bechs Stubmølle - Man mener, at det er Danmarks ældste stubmølle (1634). Da Lilly ikke har zoom på sit kamera, synes hun, at hun har en gyldig grund til at være med på billedet herunder ;-)

Foto: Bechs Stubmølle

I Gudhjem ligger landbrugsmuseet Melstedgaard.
Når man kan huske, at nogle af tingene på museet blev brugt i ens barndom, er det måske et tegn på, at man ikke er helt ung længere ;-)
Så det gider vi ikke snakke om. I stedet viser vi et billede af en mødding.

Foto: Melstedgaard

Alle hverdage kl. 10 går postbåden "Peter" fra Svaneke til Christiansø. En dag hvor det næsten var vindstille, lykkedes det os at komme så tidligt op, at vi kunne nå at komme med. Det fortrød vi så sandelig ikke.
Halvanden time senere var vi fremme ved Ertholmene, som ligger ca. 20 km. nord for Svaneke og består af 2 beboede øer: Christiansø og Frederiksø, fuglereservatet Græsholmen og adskillige mindre skær - heriblandt Danmarks østligste punkt, Østerskær. Billedet herunder er taget fra et af de "højere" punkter på Christiansø.

Foto: Christiansø

Det bor ca. 100 mennesker på Ertholmene, men om sommeren kommer der mange såkaldte 3-timers turister, deriblandt os.
Der er afgange fra både Allinge, Gudhjem og Svaneke hver dag. Så på en god dag kan der komme ca. 1000 turister. De kan bl.a. opleve denne udsigt fra Store Tårn på Christiansø - på billedet ses Frederiksø med Lille Tårn, og i baggrunden fuglereservatet Græsholmen.

Foto: Frederiksø og græsholmen

På Frederiksø laves de kendte Christiansøsild!! - Sammen med øl og snaps fik vi smagt dem på det lokale gæstgiveri, Christiansø Kro. Ja, Ertholmene er noget helt specielt. Se bare på indsejlingen til øerne. - Billedet er godt nok taget, da vi sejlede hjem - men alligevel.

Foto: Indsejling til Erholmene

Kl. 14.30 var der afgang med "Peter Post". Der må være 150 passagerer med. Det virkede, som om der var flere, så det tog vi lige et billede af:

Foto: Båden Peder Post

Natur

Et af de nyere "steder" på Bornholm er NaturBornholm. Danmarks nye store oplevelsescenter med udgangspunkt i naturen er tegnet af arkitekten Henning Larsen. Vi tror dog ikke, han har tegnet skildpadderne på billedet her:

Foto: Skildpadder i NaturBornholm

Der findes også krokodiller i NaturBornholm, men dem turde vi ikke tage billeder af. Til gengæld får I et billede ude fra. Hans Chr. har vist taget fejl af geografien på Bornholm.
Stenen her er ikke en rokkesten!

Foto: Hans Christian og urokkelig sten - NaturBornholm

Vi fik også vandret en del
Vi fik også vandret en del.
Bl.a. andet i Ekkodalen!
Her står "Dronningen" ved udsigtspunktet Dronningestenen og ser ud over Ekkodalen.

Foto: Dronning ved Dronningestenen

Det lykkes os også at "bestige" Bornholms højeste punkt, Rytterknægten 162 m.
På vores videre vandretur i Almindingen kom vi også til Rokkestenen. Vi fik den til at rokke.

Foto: Rokkesten i Almindingen

Senere kom vi til Paradisbakkerne. Her er der søreme også en rokkesten. De to rokkesten kæmper vist stadig om at være Rokkestenen.
Denne her i Paradisbakkerne rokkede rigtig meget. Den "rockede" så meget, at folk begyndte at danse ;-)
Herunder skal Lilly dog havde hjælp af "det halve Danmark" for at få den til at rokke.

Foto: Rokkesten i Paridisbakkerne

og her klarer Hans Chr. det selv!

Vi befinder os stadig i Paradisbakkerne. På en solskinsdag er der utrolig dejligt. Her har fotografen "skudt" både Lilly og den dejlige udsigt ved Grydesø. - Det kan oplyses, at begge overlevede "skuddramaet"

Foto: Lilly ved Grydesø

Som nævnt i indledningen cyklede vi meget. Vi cyklede rundt til alle de steder, vi besøgte. - Nåh, nej. Den dag vi flyttede fra Rønne til Svaneke og så lige den sidste dag, besøgte vi nogle steder med Yaris-bil som hestekraft. Men cyklerne fik lov til at svede i alt 408 km, hvilket giver et gennemsnit på 27,2 km om dagen for 15 dage.
Punkteringer? - Hvad er det ;-)
Da vi kørte på rigtig gode, men dyre dæk, undgik vi helt punkteringer.
Det var vi specielt glade for på turen, som vi senere døbte "bjergetapen", hvor vi kørte 63 km.
På strækningen fra Rønne til Jons kapel, hvor vi følger Nationalcykelrute 10, er der en stigning på 22% !! - Her måtte selv Hans Chr. af og gå. Men det var det værd. Se bare selv her:

Foto: Nedgang til Jons Kapel

Jons kapel er en klippeformation, der når en højde af 22 meter. En trappe på 172 trin fører ned til en klippeafsats kaldet prædikestolen, hvor munken Jon ifølge sagnet, fortalte de hedenske bornholmere om gud.
Knap var vi nået ned af de mange trin, før Lilly absolut skulle lege den Lille Havfurie:

Foto: Den Lille Havfurie ved Jons

Da vi var kommet op af de 173 trin, fik vi en fortjent medbragt dåseøl.
Jo, den er go´ nok. Der er 172 ned og 173 op.
Bjergetapen gik videre til Hammershus og
Hammershusudstillingen. Hammershus borgruin, der er Nordeuropas største, ligger kraftfuldt på toppen af en 74 m høj isskuret klippeknude. Billedet er taget fra Hammerhus, og man kan se Hammer havn og Hammeren. - Man kan næsten sige, at det er Hammer, Hammer fedt.......!

Foto: Hammeren

Det, der ses herunder, ligner til forveksling noget fra den gamle borgruin. - Det er det også. Personagen i midten er Lilly i cykeldress fra Bramming motion!

Foto: Hammershus og Lilly

Vi besluttede, at vi også ville cykle de 720 m med en gennemsnitlig stigning på 9% op til Hammer fyr. Det lykkedes Hans Chr. at cykle hele vejen op. Det er vist helt godt "gået". Men så var han også "død" i fem minutter. Lilly gik en del af vejen både op og ned. Det var også helt godt "gået".
Da Lilly er vild med "fyre", måtte vi også besøge
Hammer Odde fyr. Da cykling var forbudt på vejen til fyret, blev det i stedet til en gåtur med dejlig udsigt. Nu tror I måske, at billedet herunder er denne udsigt. Næ, næ, næ, det er det ikke. Det er udsigten fra Østerlars rundkirke.
Denne udsigt er næsten lige så god, som den vi havde, når vi kom cyklende inde fra landet og ud mod østkysten. Det var bare helt fantastisk.

Foto: Udsigt fra Østerlars Rundkirke

På Bornholms nordøstkyst ligger Helligdomsklipperne, som allerede blev fredet i 1918. En trappe fører ned til Helligdomsklippen. Når man først er kommet ned, er der ikke så langt til Sorte Gryde, som er en hule, man kan gå ind i. Det turde vi ikke, da vi var bange for, at det var vores tur til at blive "taget". ;-)

Foto: Helligdomsklipperne

I 1966 var Hans Chr. med skolen på Bornholm. De boede på Dueodde Vandrehjem. Vi skulle lige forbi og se, om det lå der endnu. Der var ændret en del, men det var der. Ligesom Dueodde fyr, som er Nordeuropas højeste, 48,5 m. Vi gik de 196 trin op og havde denne udsigt udover klitterne og stranden, som har noget meget "fint" sand. Vi købte for 10 kr.!

Foto: Udsigt fra Dueodde fyr

Kan man bo i Svanekeøstsiden af Bornholm og se solen gå ned over havet? - Næsten!!
Vi har ellers altid troet, at solen går ned i vest.

Foto: Solnedgang ved Svaneke

Uden mad og drikke

går det jo ikke! - Så vi spiste og drak til den store guldmedalje. - Nå, så slemt var det nu heller ikke. I Hasle så vi Silderøgeri museet og fik også spist og drukket menuen herunder, "Sol over Bornholm" og en kold Bornholmer fadøl.

Foto: Sol over bornbolm

Når man laver et rejsebrev, skal man passe på med for mange opremsninger.
Eksempel: Vi spiste også på
Hotel Ryttergården, Rønne - Restaurant Di 5 Stauerna, Rønne - Restaurant Margeritten, Allinge - Siemsens Gaard, Svaneke - Pakhuset, Svaneke - Tre Søstre, Nexø - Granpavillonen, Dueodde og Brændesgårdshaven. - sådan skal man ikke gøre, så det undlader vi ;-)
Hov, vi glemte at nævne et sted, nemlig
Hansens Bøfhus i Rønne, hvor vi spiste 4 gange.
Alle spisesteder kan anbefales.
Her er Lilly klar til at gå i gang med menuen.

Foto: Lilly på Hansens Bøfhus

I Svaneke var der sommerfest på havnen fredag og lørdag. Lørdag aften stod den på helstegt gris og fadøl. Her er grisen, fadøllet må I tænke jer til!

Foto: Helstegt gris i Svaneke

Dixi & Trixi honorar -1.900

I alt 19.364

Hjemrejse

Hjemturen skulle foregå som en 6 timers dagtur Rønne - København med BornholmsTrafikken.
Afgang fra Rønne søndag den 8. juli kl. 15.30. - Her siger vi, med lidt vemod, farvel til Bornholm:

Foto: Udsejling fra Rønne

her er det Hans Chr. der slapper af på båden efter 15 hårde, men fantastisk dejlige dage.

Foto: Hans Christian slapper af på færgen

Kl. 22.15 kørte Yaris-bil med Lilly ved rattet ind i den tomme garage i Kildegården, Albertslund.
Det lød nærmest, som om Yaris-bil sang Bornholm, Bornholm, Bornholm, da tændingen blev slukket. - Men i modsætning til cyklerne havde den jo også haft en rigtig "slap-af"-ferie!

Skrevet af: Hans Chr. Lykke & Lilly Marie Sørvin

Dette rejsebrev var ikke blevet til uden Lillys dagbog!