(I Microsoft Internet Explorer kan du taste F11, for at få "fuld skærm", som giver den bedste udnyttelse af skærmen!)

Understregede ord har link til andre sider! - (åbner i nyt vindue)

Samsø rundt 2002

Planlægning

Vi kan ikke helt huske, hvornår vi bestemte, at noget af sommerferien skulle foregå på Samsø, men vi er jo heller ikke 39 mere, så mon ikke vi er undskyldt ;-)
Ingen af os havde tidligere været på Samsø, så da alt ville være nyt for os, måtte vi hellere gøre noget "hjemmearbejde".
Vi gik i gang i februar måned. - Hvor skulle vi bo? - Vi surfede på internettet, besøgte bl.a.
Samsø Bynet og Samsø Turistbureau og undersøgte også, om Politiken havde udgivet Turen går til Samsø - det havde de ikke på det tidspunkt, men den udkom dog, inden vi rejste.
En uges ophold i ferielejlighed blev bestilt på
Motel Sølyst i Vesterløkken på vestsiden af Samsø.

Foto: Motel Sølyst

Den venlige værtinde opfordrede os til at bestille pladsbillet til færgen så hurtigt som muligt, og det forsøgte vi så. Sommerfartplanen for
Samsø Linien var dog ikke klar, men vi blev skrevet op, og fik senere reservationen.

Foto: Samsølinien

Ligesom sidste år, før vores Bornholmertur, sendte vi Dixi & Trixi salgsmateriale til potentielle kunder, men i modsætning til Bornholm fik vi denne gang "lov" til at holde ferie ;-)

Udrejse

Vi skulle med færgen "Kyholm" fra Kalundborg søndag den 28. juli kl. 10.35, så cyklerne står forventningsfulde og venter på, at det bliver deres tur til at blive "pakket".

Foto: Afgang fra Kildegården 6

Da kl. var 9, trillede Yaris-bil med Hans Chr. ved rattet, Lilly ved siden, og cyklerne bagpå, af sted.
Turen til Kalundborg var uden problemer, og da vi var kommet ombord på "Kyholm", fandt vi et cafeteria og bestilte 2 x morgencomplet (med Fernet Branca). Det havde vi vist fortjent efter en lidt stresset morgen.

Foto: Morgencomplet på færgen

Efter 1 time og 50 minutter var vi klar til at betræde jorden i Kolby Kås. Nå ja, betræde var måske så meget sagt, men kl. 12.45 parkerede vi bilen ved Motel Sølyst, hvor vi så betrådte samsk jord for første gang i vores liv.

Foto: Ankomst til Sølyst

Lidt facts om Samsø

Areal 114 km2 Længde 28 km
Bredeste sted 7 km Smalleste sted 500 m
Samlet kyststrækning 120 km Højeste punkt Ballebjerg: 64 m
Største sø Tranemosen Indbyggertal 2001 4287
Største by Tranebjerg (790) Turistovernatninger i 2000 500.000

Lidt om Vejret :-))

Du danske sommer jeg elsker dig........, som Thøger Larsen skrev i 1923.
Vi havde husket de tre p-er......................: paraply, passende påklædning.
Paraply fik vi nu ikke brug for. De få gange det regnede, var enten om natten, eller mens vi var på museum.
Temperaturer om dagen: 25-30 grader celsius.

Her boede vi

Motel Sølyst, der tidligere har været landbrugsejendom, ligger et lidt afsides, men hyggeligt sted.

Foto: Motel Sølyst

Vi skulle halvtidligt op, for mellem kl. 8 og 9 var der morgencomplet.
Her poserer Lilly for en sulten fotograf ;-)

Foto: Morgenmad på Motel Sølyst

Uden mad og drikke dur cykelturister ikke.......... så her er der serveret laksesteak på grønsagsbund i spisesalen på Sølyst.
Man kunne bestille 2 retter for 110 kr., og det benyttede vi os af to gange.

Foto: Middag på Motel Sølyst

En enkelt aften lavede vi selv mad i lejligheden, og som det ses på billedet, havde vi fået 2 gæster, som til forveksling lignede os selv ;-)

Foto: Spejlfoto på Motel Sølyst

Vi boede på 1. sal, og udover badeværelse, soveværelse, køkken/spisestue og stue, havde vi denne dejlige havudsigt fra stuen.

Foto: Udsigt fra lejlighed på Motel Sølyst

Vi kunne også nyde denne flotte solnedgang fra terrassen.

Foto: Solnedgang ved Motel Sølyst

Nåede vi det hele?

En uge er ikke nok, hvis man skal nå "alt" på Samsø - så måske vender vi "frygteligt" tilbage en anden gang.
Men vi nåede meget, og på vejen fra færgen i Kolby Kås til Motel Sølyst blev vi inspireret af dette skilt til at lave vores egen

Kunst, kirker og kultur

Dette afsnit begynder vi dog stille og roligt ved Samsø Blomst, Østerløkkevej 32 (mellem Tranebjerg og Ballen) - Udover blomster kunne man bl.a. også købe nogle flotte møller.

Kunst kan jo være mange ting. Nissen har vist sin egen opfattelse af, hvad kunst er.
På Vestermarksvej 68, Kolby Kås fandt vi Galleri Nissens kunstbygning. Galleriet udstiller lokale og udenøs kunstneres malerier og keramik, og værker af Harry Nissen selv.

Foto: Nissen Kunstbygning

Har en grillbar noget med kunst at gøre. - Næh, det har det vel ikke, det har nok mere med kultur at gøre. Så vi drak en øl!
Som det kan ses på billedet herunder, står der på et af reklameskiltene "Johns Taxi". Vi troede ellers, at han hed Ejvind. - Nåh nej, det var jo i Tv-serien "Strisser på Samsø".
På et tidspunkt så vi også navnet "Skippers Taxi". Fandtes der mon vandtaxier på Samsø - eller var det bare vores fantasi, der løb lidt løbsk!

Foto: Kiosk i Kolby Kaas

Nu kan du nok klare lidt mere kunst - særlig når der er lidt erotik indblandet, som her ved Galleri Ole Frimand - Kåsen 11 i Kolby Kås.

Foto: Galleri ved Kolby Kaas

Kolby Kås er Samsøs yngste by. Der havde været en lille landingsplads før, men byen voksede for alvor op sammen med DSB færgelejet i 1880´erne, og var i mange år Samsøs vigtigste havneby med færge til både Kalundborg og Århus. Samsøs eneste fiskeopkøber holdt i mange år til her. Byen kaldes også populært "Kåsen", og det er så officielt, at vejen mellem Kolby og Kolby Kås hedder Kåsenvejen.
Her på Kåsenvejen 16 ligger Kolby Mølle, oprindeligt opført i 1859 i Jylland, men blev allerede i 1899 flyttet til sin nuværende plads på Samsø.

Foto: Kolby Mølle

I starten af 1960´erne blev møllen gennemrestaureret og i den forbindelse beklædt udvendigt med 14.000 egespåner på hat og krop. 1982 genindviede man Kolby Mølle, som i dag står komplet med alt inventar, der hører en mølle til. Kolby Møllelaug står for det daglige opsyn, og møllen er i en stand, så den stadig kan køre, når forholdene er til det. Der bliver også engang i mellem holdt møllekoncerter.

Overskriften på dette afsnit hedder jo kunst, kirker og kultur. Hvor d.... bliver det med kirkerne af?
Bare rolig - nu kan du få ro i sindet.
Kolby Kirke er en af Samsøs smukkeste og mest harmoniske landsbykirker, og den næststørste efter Tranebjerg. Som noget usædvanligt ved Kolby Kirke kan nævnes, at korbuen, der adskiller kirken fra korrummet, stadig findes.
Altertavlen er fra 1620. Midtfeltet er et nadverbillede, men topstykket viser motiver fra Johannes Åbenbaring.

Foto: Kolby Kirke

Og nu til noget helt andet. På Nørreskiftevej i nærheden af Ballen ligger Samsø Farmen. Den blev opført i 1979 og var på dette tidspunkt nordens største svineproduktionsenhed. Årsproduktionen er 20-25.000 svin fra eget sohold.
Nu tænker du måske - skal jeg virkelige se et billede af en svinefarm? - Ja, det skal du, men hvis du synes, det ikke er noget kønt syn, er vi helt enige.

Foto: Svinefarm

Hvor skal vi hen do? - Kan man fare vild i en rundkørsel? - Med vores manglende stedsans nøjedes vi med at tage et billede.
Skibsankeret siges at være Ballens vartegn - men i virkeligheden er det måske kornsiloen, som er det.

Foto: Ballen - silo m.m.

Lidt nord for Ballen afholdes Samsø festivalen, "Danmarks Hyggeligste", hvert år i slutningen af juli, men vi kom for sent ;-)
Vi havde på forhånd hørt, at der skulle være en havfrue i Ballen, men dette var det nærmeste vi kom!

Foto: Havfruen i Ballen

Under krigene mod England blev der bygget en skanse i Ballen, som var bestykket med fire 24-punds kanoner. Skansen lå, hvor den nuværende købmandsgård ligger. Men nu ånder alt fred og idyl her ved Købmandsgården, der blev etableret i 1840.

Foto: Købmandsgården i Ballen

Tidligere år har der på Brundby Rock Hotel været holdt "Song Island". Dette år blev det kaldt "Writers Club Summercamp". Arrangementet er en slags workshop for sangskrivere, der afsluttes med koncerter på hotellets scene.

Vi besøgte stedet tirsdag, og havde en vældig hyggelig aften for 100 kr. På billedet ses bl.a. Sascha Dupont i gang med at spille et countryinspireret nummer på guitar!

Cykelturen hjem var de længste 6 km, vi nogensinde har cyklet. Selvom vi havde gode lygter på, var der mere mørkt, end sjovt var.

Der blev også tid til en kirkekoncert i Kolby Kirke.

Om herren til venstre er den lokale bedemand eller i "familie" med denne, melder historien ikke noget om.

Foto: Kirkekoncert i Kolby Kirke

Hvis man ikke "gider" at cykle rundt på Samsø, kan man f.eks. leje en hestevogn hos
Samsø Hestevogne

Foto: Samsø Hestevogn

I hestevognen kan man så køre i adstadigt tempo rundt på hele Samsø.

Der er simple overnatningspladser ved Ballen, Sælvig Bugt, Nordby og Vesterløkken, hvor man kan spænde hestene (fjordheste) fra og slå sig ned for natten.

Foto: Samsø Hestevogn2

I Mårup ligger Beyergården, der stammer fra 1673. Gården blev i mere eller mindre lige linje ejet af Beyerfamilien gennem ti generationer. Den sidste af Beyerslægten, der testamenterede gården til Samsø Museum, var den ugifte Rasmus Beyer, der overtog gården i 1960 og boede der til sin død i 1998.

Der var andre smukke steder i Mårup, bl.a. dette flotte bindingsværkshus med stokroser foran.

Foto: Stokroser i Mårup

Hyggeligt, men måske knapt så smukt, var der ved den lokale andedam.

Foto: Andedam i Mårup

I Politikens gode bog Turen går til Samsø står der: Mårup Havn består af et par huse samt af den lille havn, der rummer fred og ro på alle tider af døgnet. Der var dog lidt for meget fred og ro efter vores smag, for kiosken så meget lukket ud. Så denne jolle var desværre det nærmeste vi kom en øl :-(

Foto: "Øl" i Mårup Havn

Nordby Kirke ligger ca. 2 kilometer fra Nordby! - Hvorfor dog det? - Et sagn fortæller, at man havde store problemer med at bygge en kirke i selve Nordby. Hver nat rev trolde alt det ned, som mennesker havde bygget op i dagens løb. En dag, hvor arbejdet var ved at gå helt i stå, gik en af arbejdshestene pludselig amok og galoperede i afsindig fart ud af byen med sin vogn - med kusken løbende bagefter. Da sagde kloge folk til hinanden, at "hvor hesten finder ro, kan vi bygge vores kirke". Som sagt, så gjort, og hvor hesten standsede et par kilometer syd for Nordby, kunne kirkebyggeriet endelig får lov til at tage form i fred og ro for de "underjordiske".

Foto: Nordby Kirke

Da det var svært at høre kirkeklokken helt i Nordby, er der bygget et klokketårn på Galgepladsen i Nordby. Herfra ringes solen stadig op og ned, og klokken bruges også i forbindelse med kirkelige handlinger i Nordby Kirke. Op til 1930'erne blev den ligeledes brugt som brandklokke.

Foto: Landsbytur i Nordby - Klokketårn

Inden vi går videre, skal vi lige et smut tilbage til selve kirken. På nordsiden af skibet kan man se rester efter den tilmurede "Tunødør". Før tunøboerne selv fik kirke, sejlede de herover, hvor de havde deres egen indgang. Men det har vi ikke et billede af ;-)
- Så du må "nøjes" med et billede af bl.a. altertavlen, som stammer fra ca. 1625.

Landsbyvandring i Nordby - lyder det interessant? - Måske ikke, men det var det. Udgangspunkt for den godt 2 timers rundtur var her ved klokketårnet, hvor Olga Foged Clemensen er gået i gang med fortællekunsten.

Foto: Landsbytur i Nordby

Ved klokketårnet står også majstangen, der blandt andet bruges i forbindelse med den lokale byfest "Sommer i By", som afholdes den første søndag efter Pinse. - Men da vi var her i august, får du et billede af et hus nær ved klokketårnet.

Nordby modtog i 1990 prisen som den bedst bevarede landsby i Danmark, og det forstår man godt, når man ser området omkring gadekæret. Husene er opført nogenlunde samtidigt i perioden 1840-1860. I 2001 var halvdelen af husene på vejen nord for gadekæret registreret til beboelse, mens den anden halvdel havde sommerhusstatus. Nogle af ejerne har fast adresse så langt væk som New York, London og Schweiz.

Foto: Landsbytur i Nordby - Gadekæret

Lige overfor gadekæret ligger restauranten Ved Kæret i en tidligere smedje - Kokken er Søren Ørum, som er udlært på Hotel D'Angleterre i København, men desværre var der optaget, da vi kom forbi.

Foto: Landsbytur i Nordby - Restaurant

Som by stammer Nordby helt fra vikingetiden. Op gennem 17-1800-tallet var der 50-60 gårde, og ca. 70 andre huse, hvilket gjorde den til Danmarks største landsby. Byen var så stor, at den var delt op i fire "roder", der havde hver sin 10 meter dybe brønd. Brøndene var omhyggeligt bygget op med en hvælving af kampesten. Brøndene findes endnu og er fredede. Her ses en af dem:

Foto: Brønd i Nordby

Selvom stråtækte hustage holder længe, bliver de dog udskiftet en gang i mellem, som her:

Foto: Tagdækning af hus i Nordby

På Morten Madsensvej 30, Nordby ligger Ulla Fredsøe Kort, hvor der sælges akvareller, Samsø-kort, keramik og glas.

Foto: Landsbytur i Nordby - Ulla Fredsø

Nord for Nordby ligger Samsø Labyrinten.

Den blev i 2001 målt op efter alle kunstens regler og blev af Guinnes Book of Records erklæret som verdens største labyrint. Der er mere end fem kilometer 2-4 meter brede græsklædte gange, hvor man kan blive væk mellem 50.000 træer. Vi havde dog ikke "tid" til at blive væk, så det må vente til en anden gang.

Foto: Samsø Labyrinten

Nær ved Onsbjerg ligger en gammel smuk gård, Vadstrup 1771 med 14 senge, café, kurser, konferencer, refugium

Foto: Vadstrup1771

og galleri v/billedkunstner Rie Toft.

Foto: Kunst på Vadstrup1771

Fra kunst til kirke. Besser Kirke er, som alle de samske kirker bygget af teglsten, hvidkalket og med rødt tegltag. Indvendig oplever man en forholdsvis sparsom udstyret kirke. Dette tilskrives, at man i Besser i en lang periode opfattede sig selv som øens intellektuelle højborg og på den tid fandt det upassende med prangende ting i kirken.

Foto: Besser Kirke

Dette udsigtstårn i Besser blev bygget på fundamentet efter en mølle, som blev brændt ned under filmoptagelser i 1913.

Foto: Udsigtstårn i Besser

Inden vi tog af sted til Samsø, havde vi lovet at sende en lille hilsen til familie, venner og bekendte. På biblioteket i Tranebjerg er der gratis internetadgang, så HC kunne holde, hvad VI lovede ;-)

Foto: HC sender Email fra Tranebjerg Bibliotek

På Museumsvej i Tranebjerg ligger Velkomstcenteret - Økomuseum Samsø. Det er indrettet i et restaureret gammelt andelsmejeri fra 1911. Et økomuseum adskiller sig fra andre friluftsmuseer ved, at de fleste bygninger ligger der, hvor de altid har ligget.

Man kan sige, at Økomuseet er en slags paraplyorganisation for bl.a. Nordby Posthus, Beyergården i Mårup og Samsø Museumsgård her:

Foto: Samsø Museum

Så er vi nået frem til den seværdige Tranebjerg Kirke. Kirkens tårn blev i 1525 erstattet af det nuværende nærmest fæstningsagtige tårn, hvor der er skydeskår og skoldehuller, hvor man kunne hælde kogende vand og tjære ud over fjender, der kunne finde på at klatre op. Bygningen til venstre med den blå port, er en såkaldt tiendelade. Her skulle bønder ifølge en forordning fra 1120 aflevere en tiendedel af deres korn til fordeling mellem biskoppen, præsten og selve kirken som en slags skat. I dag bruges bygningen af graveren til opbevaring og garage.

Foto: Tranebjerg Kirke

Indgangsporten, der også er fra middelalderen, er opdelt i en køreport og en ganglåge. Og så er der, som noget helt specielt ved en kirke, en såkaldt "færist" på jorden. Formålet med den var at holde løsgående dyr ude fra kirkens område.

På dette gravsted ligger ti besætningsmedlemmer fra et Royal Air Force fly, der styrtede ned over Samsø under 2. verdenskrig.

Foto: Tranebjerg Kirkegård - Allieredes gravsted

Midt på Samsø, i den idylliske lille landsby Permelille, ligger Samsø Gårdbutik, der er indrettet i de gamle længer på "Svanegården"

Foto: Samsø Gårdbutik

I butikken ses et væld af bløde og lækre uldprodukter. Blandt alle uldvarerne kan også ses dansk brugskunst, bl.a. fra øens kunsthåndværkere.

Foto: Inde i Samsø Gårdbutik

Ørbys arkitektonisk usædvanlige kirke blev bygget så sent som i 1904. Den er filialkirke til Tranebjerg Kirke. Det siges, at Ørby Kirke blev opført, fordi de stakkels landarbejdere i Ørby knoklede hårdt i ugens løb på herremandens mark. Når det så blev søndag, skulle de gå den lange vej til kirken i Tranebjerg. Her sad de søndag efter søndag og faldt i søvn under gudstjenesten. Det blev præsten også træt af , så derfor fik de deres egen lille kirke.

Foto: Ørby Kirke

På kirkegården findes dette "kunstværk":

Foto: Ørby Kirke 2

Hist hvor vejen slår en bugt, ligge Dansebjerg så smukt...............på Ørbyvej lige syd for Brundby. I mange år boede der en skoleinspektør i huset, men nu er det indrettet til musik- og dansestudie samt refugium for kunstnere. Det ejes af Ulla Bille og Poul Krebs.

Foto: Dansebjerg

På Skolebakkevej 38 i Brundby fandt vi dette lille hyggelige Galleri Ulla Sand

Foto: Galleri Ulla Sand

Lige i nærheden ligger Samsø Glas, som er indrettet i en gammel stald. På billeder herunder, kan man se direkte ind i smeltediglen.

Foto: Glaspusteri 2

Her er så nogle af de færdige produkter + nogle billeder

Foto: Glaspusteri

Når man ikke rigtig gider skrive noget, kan man jo bare tage et billede af et skilt der siger det hele

Foto: Skilt til Kolhøj Stubmølle

Så let slipper vi nok ikke. Kolhøj Mølle, som er en såkaldt stubmølle, er bygget i begyndelsen af 1600-tallet på øen Endelave og senere flyttet til Samsø. I mere end 100 år var den placeret på toppen af Dansebjerg, inden den i 1817 fik sin nuværende placering på toppen af møllebakken med udsigt over Brundby.

Foto: Kolhøj Stubmølle

Natur

På stranden ved Vesterløkken ligger Ilse Mades Helligkilde. Op af en ca. 3000 år gammel udhulet egestamme midt på den åbne strand vælder kilden op. Om kilden fortæller sagnet, at en død kvinde, Ilse Made, drev i land her, og da man forsøgte at køre liget til kirke i Tranebjerg og Kolby ,"kunde flere Heste ikke drage det. Men da de vendte Vognen om til denne Onsbjerg Kirke Gaard - drog tvende Heste det lettelig" - Kvinden på billedet er ikke Ilse Made!

Foto: Lilly og Ilse Mades Helligkilde

Samsø er ideel til cykelferie og der er mulighed for at leje cykler flere steder. Cyklerne er uden lås, for som der blev sagt: "de ejes alle af samme mand!".
Vi bestemte ret hurtigt, at vi ville besøge alle 22 landsbyer på Samsø i løbet af den uge, vi var der. På vore egne cykler forstås - og kilometertælleren viste 280 km, da ugen var omme. Her holder vi et lille hvil på rute 35.

Foto: På Cykelrute 35

Vi er ikke helt sikre på, om denne "by" er indregnet i de nævnte 22 landsbyer!

Holder man af fri, åben og øde natur, er området omkring Vesborg Fyr et oplagt udflugtsmål. Fyret er placeret på den sydvestlige spids af øen på en høj klint.

Foto: Vesborg Fyr

Efter at have "bugseret" os op i tårnet havde vi denne udsigt mod vest

Foto: Udsigt fra Vesborg Fyr

og denne mod øst, som understreger, at vi befinder os nær Danmarks geografiske midtpunkt.

Foto: Udsigt fra Vesborg fyr 2

Man kan ikke sige Samsø uden at sige Brattingsborg. Den 1. januar 1677 overdrog Christian 5. Samsø til sin elskerinde, Sophie Amalie Moth. De børn, konger på den tid fik med deres elskerinder, fik adelstitler, og på den måde blev Sophie Amalie adelig og slægten Danneskiold-Samsøe grundlagt. Slægten har siden ejet omkring en tredjedel af jorden på Samsø, og har siden slutningen af 1800-tallet boet på herregården Brattingsborg.

Foto: Brattingborg Gods

Når parken er lukket, er selve Brattingsborg slot ikke let at se fra vejen, men så kan man jo bare tage en tur i den 230 ha store skov. Kort efter vi tog dette billede, dukkede der et rådyr op. Det "skød" vi med videokameraet, men så levende er dette rejsebrev dog ikke (endnu)!

Foto: Brattingborg skov

Har du hørt om vindmøllespillet "5 på stribe"!

Foto: Vindmøller

Stranden ved Ballen er en af de bedste på Samsø, så det benyttede vi os selvfølgelig af.

Foto: Ballen Strand

Overskriften til dette afsnit hedder jo natur. Tæt ved Motel Sølyst hvor vi boede, ligger Samsøs eneste større sø, den 12 tdr. land store Tranemosen. I forgrunden ses en mark med rødkål!

Foto: Tranemosen

Natur Sejlads - Ud og se sæler på Bosserne - Tag med M/S ”Havlit”. Det kunne vi ikke sige nej til. I løbet af den tre timer lange sejltur i farvandet ud for den 20 km2 Stauns Fjord

Foto: Båden Havli på Stauns Fjort

var der blandt andet lejlighed til et besøg hos de næste tamme sæler på Bosserne,

Foto: Sæler på Bosserne

øen Kyholm, der har en fortid som karantænestation under pest- og koleraepidemierne,

Foto: Kyholm i Stauns Fjord

og øen hvor det danske vejr bliver lavet, Vejrø ;-)

Foto: Vejrø i Stauns Fjord

Vi er stadig ved Stauns Fjord - men nu til fods. Besser rev er med fem kilometer Danmarks længste oversøiske rev. Det smalleste sted kaldes "Draget", der som regel oversvømmes ved højvande, og her kan strømmen blive meget stærk. Da vi er nogle "kyllinger", valgte vi at besøge stedet ved lavvande:

Foto: Besser rev draget

Udenfor ved Café Sophie Amalie i Tranebjerg fandt vi dette scenario: En sommerfugl i en sommerfuglebusk!

Foto: Sommerfugl i Sofie Amalies have

Møgelskår, der hører til området Nordby Bakker, er blot en enkelt af de kløfter, der dannedes af smeltevandet i istiden. Der er to veje fra Nordby. Vi skal hilse og sige, at de ikke er specielt sjove at cykle på! - På vejen tilbage til Nordby væltede Lilly næsten lige ud foran en bil. - Bilen fik ingen skrammer.

Foto: Landskab ved Møgelskår

Hvad kan man lave på Samsøs højeste punkt, Ballebjerg. Ja, udover at nyde udsigten 64 meter over havets overflade, kan man jo prøve at lære at "flyve" som disse tyskere gjorde.

Foto: Tyske gymnaster på Ballebjerg

På Ballebjerg blev der i 1920 rejst et lille, hvidt udsigtstårn. I stedet for tårnet får du udsigten:

Hov, hvad er nu det. Hvad laver et billede fra Grenen i Skagen her? - Snydt? - Nordspidsen af Samsø, kaldet Issehoved, skifter ligesom Grenen udseende efter vind- og strømforhold.

Foto: Issehoved

Vi zoomer lige lidt ind, så du bedre kan se at det er rigtigt.

Foto: Issehoved 3

Efter en lidt anstrengende tur til Issehoved, kunne vi godt trænge til en øl med skum, men vi måtte desværre nøjes med at se på dette skum :-(

Foto: Issehoved 4

Dette "kunstværk" fandt vi i sandet ved Issehoved.

Foto: Issehoved 2

Midtsamsøs højeste punkt, den 51 meter høje bakke "Dyret" ligger på landevejen mellem Onsbjerg og Tanderup og er tilgængelig til fods. På toppen er der god udsigt, og det udnyttede den tyske værnemagt under 2. verdenskrig ved at oprette deres hovedkvarter på bakken. En styrke på omkring tyve tyske soldater var udstationeret på Samsø, der havde en ganske aktiv modstandsbevægelse.

Foto: Dyret

Solsikker hører jo sommeren til, så...........................

Foto: Solsikker

Der findes mange forskellige slags afgrøder på Samsø. Mens vi var der, blev der bl.a. høstet korn

Foto: Høst

majs

Foto: Majshøst ved Østerby

og solbær

Foto: Solbærhøst

Kanhavekanalen er i dag kun en lille sænkning i landskabet på Samsø, men fungerede i vikingetiden som en smal rende tværs over øen. Kanalen var gravet på øens smalleste sted, fra Sælvig i vest til Stauns Fjorden i øst, og er ca. 500 meter lang og ca. 11 meter bred. Billedet er et luftfoto, som vi tog, da vi var på rundflyvning. - Nej, sandheden er, at vi ikke var på rundflyvning, og at vi har lånt dette billede.

Nogle dele af kanalens sider er beklædt med tømmer, og ved at datere dette tømmer er man kommet frem til, at kanalen er bygget i år 726.
Skitse lavet af Hans Stiesdals efter hans undersøgelse af Kanhavekanalen i 1960:

Spiste vi noget?

I Samsø Posten læste vi om denne gourmet-menu sammensat af kokkene Vintersbølle & Anesen fra Restaurant Fyrkat, Hobro:

Appetitvækker: Ærtesuppe m/vagtelæg
Rødtunge i dild beurre blanc og asparges
Dansk kalvemørbrad m. nye grøntsager og Foie gras sauce
3 slags oste m. 3 slags brød
Vanille panacotta i stikkelsbærsuppe m. is og rabarberskum

Dertil selvfølgelig ny Samsøkartofler. Det kunne vi ikke sige nej til, så det indtog vi på Restaurant Skipperly i Ballen for den fornuftige pris 278,- kr. pr. kuvert.

Foto: Middag på Skipperly i Ballen

Et af de steder vi kom flere gange, var Café Sophie Amalie, med den hyggelige gårdhave. En af de gange vi var der, "løb" Lilly ind i en gammel arbejdskollega Machholm, som lige havde været sponsor for et par golfmatcher på Samsø. - Her skåler Lilly dog med en tørstig fotograf!

Foto: Sofie Amalie

På vor daglige cykeltur, havde vi jo også brug for noget sukker, så her gør vi holdt ved Samsø-Marmelade. Den dag måtte vi dog få vores energi fra noget andet, for det indkøbte marmelade skulle bruges til gave!

Foto: Samsø Marmelade

På den hyggelige Vadstrup 1771 blev det til en dejlig italiensk inspireret frokost.

Foto: Frokost på Vadstrup1771

Mens en busfuld pensionister spiser varm mad, indtager vi frokost med øl og snaps på Restaurant Dokken i Ballen.

Foto: Dokken i Ballen

Det kostede det:

Bil: 191 km á 1,25 kr. 191
Færge: Samsølinien 2 x 299 598
Ophold: Motel Sølyst 3.937
Fortæring 4.420
Entre o.l. 1.290

I alt 10.439

Beløbet er kun for ugen på Samsø. Hjemrejsen foregik via Jylland, da vi skulle på familiebesøg, men det er en helt anden historie, som nok aldrig bliver fortalt!

Skrevet af: Hans Chr. Lykke & Lilly Marie Sørvin

Dette rejsebrev var ikke blevet til uden Lillys dagbog!