Samsø-turen 2002

Søndag d. 28. juli – 30 km – sol med let brise – ca. 25 grader

Kl. ca. 9 starter vi mod Kalundborg med HC ved rattet – det går bare deruda’, men der er kø og meget varmt ved færge-indtjek. Så sker der noget, og vi kører, lidt forsinket, ombord på færgen "Kyholm" mod Kolby Kås på Samsø.

Vi finder et cafeteria og bestiller 2 x morgencomplet (med Fernet Branca) – herligt efter en lidt stresset morgen.

Efter knap 2 timers sejlads er vi fremme på ferieøen Samsø og kører mod ferielejligheden på Motel Sølyst, som er vores "hjem" de næste 7 dage – stor lejlighed med tv og inkl. morgencomplet.

Vi pakker hurtigt ud og begiver os på cykel til Tranebjerg for at nå Turistinfo inden kl. 14. Det lykkes – vi får noget materiale om Samsø og cykler 20 m. længere hen til Café Sophie Amalie for at holde øl-pause.

Fra Tranebjerg går turen mod øst for at finde stranden i Ballen. På vejen møder vi 3 hestevogne med familier. Ved Samsø Blomst, Østerløkkevej 32 ser vi nogle sjove møller, der drejer rundt.

Vi kommer til Ballen og finder stranden - men er det nu den, folk omtaler som fluepapir ? Det ligner i hvert fald ikke Bellevue – man kan nærmest tælle de folk, der er der, på én hånd. Vi kører videre til Ballen Havn, hvor vi rekognoscerer lidt mht. spisesteder. Vi har i forvejen læst om Restaurant Skipperly i Samsø Posten, at netop i dag d. 28/7 kl. 18 serveres en 4-retters gourmet-menu tilberedt af to kokke fra Fyrkat i Hobro.

Appetitvækker: Ærtesuppe m/ vagtelæg

Rødtunge i dild beurre blanc og asparges

Dansk kalvemørbrad m/nye grønsager og fois gras sauce

3 slags oste m/ 3 slags brød

Vanille panacotta i stikkelsbærsuppe m/is og rabarberskum

Vi bliver enige om, at det skal vi starte ferien med, så vi kører lidt rundt til de små byer i nærheden, da der stadig er et par timer til kl. 18. Vi kommer til Brundby – Ørby ( ingen ishus – øv!) – ser Ørby kirke (udefra) 2 gange – på vej til Nørreskifte, som er på rute 35 ser vi høstfolk med lidt gammeldags redskaber – (jeg tror, det var en selvbinder eller en meget lille mejetærsker).

Tilbage til Ballen og Skipperly – dejlig mad og vin – kører hjem over Brundby og Pillemark og kommer til Vesterløkken og Sølyst nordfra. Det er vist lettere end sydfra, som vi gjorde første gang.

Vi er dejlig mætte og trætte efter en begivenhedsrig dag.

Mandag d. 29. juli – 38 km – sol fra en skyfri himmel – ca. 28 grader

I dag har vi besluttet at følge den grønne rute på ca. 40 km rundt på den sydlige del af Samsø.

"Vores" strand – mange mariehøns – går til Ilse Mades Helligkilde – Nissens Galleri / kunsthus – Kolby Kås havn – Kalles Grill (øl) – Johns Taxa (ikke Ejvinds) – cykeludlejning, ingen lås ("det er den samme mand, der ejer dem alle sammen") – Kolby Mølle – Kolby Kirke, korbuen – Vesborg Fyr (1858 Frederik VII)- Brattingborg gods – ret grimme bygninger, trænger til restaurering – skoven v/Brattingborg – ser rådyr ved søen – Ørby – Nørreskifte – Ballen, hvor vi bader (det ligner lidt fluepapir)– vandet er forfriskende og stranden god – får isvaffel – Brundby – ( vi har bestemt, at vi skal besøge de 22 større eller mindre byer/landsbyer, der findes her på Samsø) – kører til Tranekær for at spise på Café Sophie Amalie – (tournedos med Samsøkartofler og grønsager + ost).

Hjemturen over Pillemark forbi Tranemosen, der er øens eneste større sø – størrelse 12 tdr. land.

Hjemme ved 20,30 tiden – kikker på de billeder, vi har taget i dag – solnedgang ca. 21,30, meget flot over vandet – kl. 23 foregår der noget ude på marken – det er solbærhøst, som åbenbart er vigtigt at gøre netop nu!

Kaffe + chokolade samt planlægning for i morgen.

Tirsdag d. 30. juli – 55 km – sol med lidt skyer

Sejltur på Stauns Fjord – henter billetter på vejen hos Turistinfo i Tranebjerg – sejler fra Langør med "Havlit" kl. 11,30 – 14,30. Flot tur – ser sæler på Bosserne – ser skarvkolonier – ser øerne Kyholm, Lindholm, Vejrø – ser 2 færger fra Molslinien.

Grillmad i havnen – kører over Toftebjerg, Alstrup, Agerup, Østerby, Torup, Onsbjerg og Stauns (lufthavnen!)

Mad hos Sophie Amalie – Pariserbøf

Hjem for at "vende" og skifte – videre til Brundby Rock Hotel til "Song Writers Summercamp" med Sascha Dupont, Jørgen Thorup, Morten Bay og Søren Krogh samt Brundby All Stars.

Cykler hjem efter midnat – det er meget sort her på Samsø om natten – men vi har heldigvis lygter på!

Onsdag d. 31. juli – 60 km – sol

I dag går det mod nord til bl.a. Nordby Bakker – Mårup med Beyergården (og en Brugs !) - Mårup Havn (ingen kiosk og derfor heller ingen ØL).

Nordby kirke – Møgelskår - ujævn cykelvej, der resulterer i, at jeg vælter af cyklen lige foran en bil, der heldigvis kører meget langsomt. JEG får lidt skrammer, men pyt-skidt – the "tour" must go on – videre til Nordby, hvor vi får 3 håndmadder + stor fadøl på Nordby Bodega.

Ballebjerg (64 m)– jeg går det sidste stykke, men HC spurter bare af sted på cykel.

Kører forbi Samsø Labyrinten – derefter til Issehoved.

Tilbage til Nordby – stegt flæsk + persillesovs + samsøkartofler på "Laden"

Kl. 19 – mødested Klokketårnet til landsbyvandring med guide Olga Foged Clemensen, som er født her på øen – meget interessant historisk beskrivelse af landsbymiljøet. Nordby modtog en pris i 1990 som den bedst bevarede landsby i Danmark.

Turen varer godt 2 timer – og så spurter vi hjem til Sølyst og kaffen.

Torsdag d. 1. august – 40 km – sol

Første stop er "Dyret" – en bakke på 51 m. – derpå Onsbjerg kirke – ser Vadstrup 1771 udefra – Besser kirke – videre til Besser med udsigtstårn – Besser rev – Draget, som er åbningen i revet, der kan passeres ved lavvande – på tilbagevejen købes Samsø marmelade til Inga & Orla.

Vi kommer til Tranebjerg – bestiller internet-tid på biblioteket – når en øl på Sophie Amalie – hilser på Claus Machholm (en gl. kollega fra Krone-Lith) + kæreste Anne – tilbage på biblioteket sender HC emailhilsener til venner + familie – middag på Sølyst (laksesteaks på salatbund + is)

Slutter dagen med koncert i Kolby Kirke.

Fredag d. 2. august – 30 km – overskyet med en enkelt byge - ca. 21 grader

Sælvig – havnen – ser majshøst på vej til Østerby - Torup – italiensk inspireret frokost på Vadstrup 1771 – kunstneren Rie Tofts galleri & café – Tranebjerg – Velkomstcenter/Samsø Museum med garndamer – vi undgår en styrtregnbyge, mens vi er på museet – Tranebjerg Kirke (lukket) - indkøb i Superbrugsen – aftensmad (frikadeller + kartoffelsalat + tomater + rødvin) – spiser + "dessert" .

Lørdag d. 3. august – 27 km – overskyet – 22 grader

Sommerhusområderne her i Vesterløkken – Samsø Konservesfabrik "Trolleborg" – Samsø Gårdbutik i Permelille (køber "filtkatte" til Alfred, Karin og os selv) – Ørby kirke – Dansebjerg – frokost i Ballen på "Dokken" – ser os lidt rundt i Ballen. Videre til Galleri Ulla Sand – Glaspusteri – Kolhøj Stubmølle – middag på Sølyst – Stegt røget flæsk med persillesovs.

Pakker lidt inden vi går til ro.

Søndag d. 4. august – 0 km – sol m/lidt skyer

Afrejse i dag fra Samsø – vi står op, gør os klar, pakker det sidste og går ned til morgenmaden.

Afregner og skriver i gæstebogen – vi har været meget tilfredse med opholdet her på Motel Sølyst.

Bilen pakkes med cykler, kufferter o.s.v. og så går turen til Sælvig – små 10 km nordpå – hvor vi skal med færgen "Sam-sine" til Hou kl. 11,40. Da vi ankommer, er der allerede ret mange biler og et par busser, der venter på at komme om bord. Og det viser sig også, at vi skal "op og hænge", så HC får "lov" til at køre om bord (uden passager)! Under sejlturen slapper vi af med lidt øl.

Godt en times sejlads senere ankommer vi til det jyske fastland efter en herlig uge på Samsø.